13.09.2017

Bedzie o jedzeniu...

Wszyscy jemy. Jemy roznie. Jedni zdrowo inni wciskaja w siebie wszystko co leci bo nie maja zadnego pojecia o tym, ze jedzenie jest dla nas witalne. To moja dzialka ostatnio. Tak jak pisal Hipokrates: Jestes tym co jesz I z takim mottem zyje na codzien. Jedni wybieraja diety tymczasowe inni zmieniaja swoje wartosci i zupelnie przestawiaja sie na zdrowe zycie i nie tylko o jedzenie chodzi ale o wszystko. Czy to moda. Uwazam, ze moda jest tylko tymczasowa to bardziej styl zycia ktory powoduje w nas zmiany, zmiany naszego otoczenia i inny sposob patrzenia na swiat. Tyle filozofowania. Bedac w Maroku mozna wykorzystac do maksimum dobroci natury. Warunki klimatyczne temu sluza i chwala Panu za to:) Mialo byc o jedzeniu wiec do dziela. Zaczne od tradycyjnych potraw marokanskich choc moje juz sa troche dopasowane do mojego stylu zycia i przerobione ciut ciut:)
Couscous! Kto go nie lubi? obowiazkowa potrawa dla kazdego turysty oraz obowiazkoy posilek piatkowy. Tradycyjnie robiona z 7 warzyw, miesa i kaszy kuskus. Jednogarnkowa potrawa, tzn garnek i sito parowe. Kazdy region ma swoje sposoby przygotowania kuskusu. W Marrakeszu najczesciej jest to kasza kuskus z bialej maki i z baranina lub wolowina. Mozna spotkac z kurczakiem - tansza wersja. Moj kuskus ciut sie rozni. Po pierwsze nie ma w nim miesa. Za to sa orzeczy, migdaly, daktyle i ciut spiruliny. Kasza kuskus jest z maki pelnoziarnistej lub po prostu z kaszy jaglanej lub quinoa ziaren. Idealnie sie do tego nadaja. Trawi sie zupelnie inaczej. nie bede ukrywac jest pyszny i co piatek jestem w stanie go jesc do konca zycia.
Tagin! Kolejny fantastyczny posilek jednogarnkowy-naczyniowy. Mozna zrobic go na wszelkie sposoby. Tradycyjne turystyczne taginy to z kurczaka i oliwkami, wolowy na slodko, z baraniny itp. Filozofia prosta: oliwa, cebula, mieso, warzywa w kolejnosci od najtrwadszych po najdelikatniejsze, przy^prawy, ciut wody i zamykamy. Kolejnosc obowiazkowa. Nie mieszamy i sam sobie dochodzi w odpowiednim czasie na wolnym ogniu. Ostatnio naczynia taginu sa dostepne na calym swiecie. Trzeba jednak uwazac czy nie sa pokryte niezdrowym lakierem. My uzywamy specjalnych palonych a jak nie ma to garnek z grubym dnem tez sie nadaje. Moja wersja tagina to tagine warzywny. Warzywa dochodza w parze ale smak przypraw idealnie sie rozchodzi no i jest sosik co wszyscy uwielbiaja.
Herbata marokanska i mocna kawa ze szkolaneczki:) Oto narodowe drinki. Faceci siedza w kafejkach godzinami ( jak przy piwie) i siorpia malymi lyczkami. Herbata slodka jak cholera. Herbata zielonaw lisciach, mieta i cukier. Jest cala ceremonia odpowiedniego przyrzadzenia bo ot tak wrzucic do czajniczka to nie o to chodzi. Zielona herbata jest plukana najpier kilka razy zalewana potem mieta dorzucana i cukier i ostatecznie zalewana i podgrzewana. Ogolnie srednio to zdrowe ale nie wypowiadam sie. Od stuleci pita wiec.... Kawa arabika mocna i wiekszosc marokanczykow nie chce pic w filizankach tylko w tych oto szklaneczkach. Wersja z mlekiem w Marrakeszu nazywa sie NeesNees(mowi sie nysnys) czyli polowa mleka polowa kawy. Dla jednych to po prostu kawa z mlekiem ale sposb przygotowania inny bo warstwowy.
Oliwki! We wszystkich kolorach i o roznych smakach. Na kazdym stole, w kazdym domu przy kazdym drinku obowiazkowe. Pysznosci wiec nic nie bede o nich pisac. Zbliza sie wielkimi krokami okres zbierania oliwek wiec bedzie o czym pisac niedlugo:)
Owoce morza. Oualidia, Essaouira i Dakhla chyba najodpowiedniejsze miejsca jedzenia swiezych ryb choc trzeba uwazac bo wiekszosc na rynku jest mrozona ale wystarczy miec swoje kontakty z rybakami i na stole moga sie pojawic wszelkie dobroci morza. Najlepsze wg mnie po prostu grilowane i tyle, bez przypraw. W Maroku ryby sa przygotowywane na kika sposobow w taginach, w sosach i faszerowane. Ja ostatecznie wole te najbardziej naturalne z odorobina cytryny. Sardynki sa najtansze i najzdrowsze wiec polecam choc jest to ryba troche zupelnie niedoceniana. W Marrakesz jest ulica w Dzielnicy Gueliz gdzie mozna zjesc wszystkie owoce morza. Nie jest to piekne miejsce ale uczeszczane bardzo przez mieszkancow. Tanio, dobrze i szybko.
A to juz mieszanki na bazie warzyw marokanskich. Nie ma zadnej specyficznej kuchni po prostu zdrowe warzywa w roznej formie. Oto moja kuchnia i tyle. Soki sa obowiazkowe i to te z wyciskarek wolnoobrotowych i z warzym organicznych. Takie dobroci tylko u mnie czyli w Ayaso. Tutaj nacisk na zdrowa kuchnie bezmiesna jest wielki. Fakt jeste dziwnie odbierana ale daje sobie z tym rade:) Juz mam nawet miesozernych przyjaciol ktrzy zakochali sie w piatkowym kuskusie bezmiesnym. Powoli, powoli do przodu.
Zebym nie byla taka swieta:) Takie trunki na moim stole sie tez pojawiaja i nie ma zadnych problemow z zakupem alkoholu w Marrakeszu. Wioski to co innego. Monopolowych nie ma ale w miastach to juz inna sprawa. W wielu domach o roznym statusie alkohol sie leje ale o tym sie nie mowi. Wiec tez nie bede tego komentowac. Wybor jest wielki - ok brakuje mi dobrego piwa niepasteryzowanego tutaj:) Tym akcentem koncze. NA ZDROWIE!!

4 komentarze:

  1. Ryby i owoce morza sa super szczegolnie prosto z portu na grilla i juz.Essaouira jest pod tym.wzgledem super ryby prosto z portu mozna grilowac na targu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witaj. Bardzo ciekawe potrawy zaserwowalas. Ja tam lubię nowe smaki. Mąż ze wschodu,a ja nie myślałam że pokocham kuchnie rosyjską. Występuje i baranina i są dania na parze. Coś jakbyśy basze kuchnie miały coś wspólnego. Jednak każde danie jest inaczej przygotowane, każdy składnik ma swoją kolejność :-) :-) :-)
    Oliwek nie lubię i do piwa też mnie nie ciągnie.
    Kochana mówią że polskie piwo się popsuło. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzieki za komentarze:)
    Oliwki-ja nie moglam przelknac wczesniej ale jest jakosc i jakosc. Skosztowalam tych idpowiednio przygotowanych i tetaz uwielbiam. Warto kosztowac i probowac bo wszystko zalezy od przygotowania. Nigdy nie mow nigdy. A co do piwa to w porownaniu z sikaczami w Maroku to polskie piwo jest naprawde pyszne:) Rybki w Essaouirze z targu rybnego i grilowane na plazy z dala od wszystkich -miodzio:)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Thank you for sharing information, if you are interested in health care products. Please refer to the information belo




    Lều xông hơi giá rẻ


    Xông hơi sau sinh


    Lều xông hơi sau sinh


    Túi xông hơi


    OdpowiedzUsuń